Lead story in the Summer 2005 Edition of The Newsletter of The National
Association of Science Writers (NASW)

STORY IGNORED WHEN PRESS BAFFLED BY STATISTICS by Lila Guterman

Last fall, a major public-health study appeared in The Lancet, a prestigious British
medical journal, only to be missed or dismissed by the American press. To the extent it
was covered at all, the reports were short and usually buried far from the front pages of
major newspapers. The results of the study could have played an important role in future
policy decisions, but the press’s near total silence allowed an important issue to pass
without debate.

The study, though scientifically robust, had several elements working against it.
One was its subject matter: Researchers had done a door-to-door survey of nearly 8,000
people in 33 locations in Iraq to estimate how many people had died as a consequence of
the U.S.-led invasion and occupation. Americans, and their media, were reluctant to
accept the study’s conclusions — that the number was likely around 100,000; that violence
had become the primary cause of death since the invasion; that more than half of those
killed were women and children.

Adding to the scent of propaganda was the fact that The Lancet had rushed the
study into print at the head author’s request. Some reporters may have guessed that the
rushed publication — with the U.S. presidential election looming — meant that the study
itself was essentially political. But medical journals often fast-track papers that have
immediate importance to doctors or to public-health policy. When I was working on a
follow-up article about the study for The Chronicle of Higher Education in January, 1
made three phone calls to other major medical journals and quickly discovered that the
manuscript’s turnaround time, about four weeks, was not outside the norm for fast-
tracked papers and did not necessarily mean that editing and peer review had been
compromised.

But there’s more to the matter than ideology. The way the researchers presented
their results made it difficult for statistics-shy journalists to grasp their significance. The
scientists, from Johns Hopkins University, Columbia University, and Al-Mustansiriya
University in Baghdad, had reported a so-called 95 percent confidence interval. They
said they were 95 percent sure the number of deaths lay between 8,000 and 194,000.

Eight thousand and 194,000? What’s a reporter to make of such a broad range?
The lower end of that range overlaps well with previous nonscientific estimates, but the
middle and upper range seem outrageous. True, had the researchers surveyed more
houses in more neighborhoods, the interval would have been narrower. But each day
spent traveling within Iraq for the study presented grave dangers to the American and
Iraqi researchers.

Reporters’ unease about the wide range may have been a primary reason many
didn’t cover the study. One columnist, Fred Kaplan of Slate, called the estimate
“meaningless” and labeled the range “a dart board.”

But he was wrong. I called about ten biostatisticians and mortality experts. Not
one of them took issue with the study’s methods or its conclusions. If anything, the
scientists told me, the authors had been cautious in their estimates. With a quick call to a
statistician, reporters would have found that the probability forms a bell curve — the



likelihood is very small that the number of deaths fell at either extreme of the range. It
was very likely to fall near the middle.

The Washington Post’s Rob Stein quoted a military analyst at Human Rights
Watch as saying, “These numbers seem to be inflated.” If even Human Rights Watch
doesn’t believe the estimate, why should you? (The analyst told me that he hadn’t read
The Lancet paper at the time, and that he told Stein so, although the Post didn’t mention
that. A reporter asserted in the New York Times that “the finding is certain to generate
intense controversy,” even though she quoted no one critical of the study.

British newspapers, by and large, did better — most journalists seemed unfazed by
the wide range of the possible death toll and some newspapers put the story on page one.
Perhaps it is no coincidence, then, that the British government felt forced to acknowledge
it. Parliament held hearings and the foreign secretary, Jack Straw, wrote a lengthy
response to the paper. But the Bush administration has kept mum on the topic, sticking
to General Tommy Franks’s oft-quoted, “We don’t do body counts.”

Had the U.S. and U.N. responded as they did to the lead author’s similar studies
in the Congo a few years ago, tens of millions of dollars in humanitarian aid might have
gone to Iraq, and military decisions could have been altered. But without a nudge from
journalists, the government has managed to ignore the paper. Even though it tries not to
harm civilians, the military makes no attempt to quantify its “collateral damage.”

In the meantime, five months have passed since the paper came out. If the death
rate has stayed the same, roughly 25,000 more Iraqis have died.

“Dead Iraqis: Why an Estimate Was Ignored,” Columbia Journalism Review,
March/April 2005.



